Bert Haanstra aan zijn montagetafel, gefotografeerd door collega filmmaker Nico Crama

Affiche Engelse versie Bij de beesten af
(bron: Filmmuseum)

Artikelen

HET IS ZO'N AARDIGE VENT
Bert Haanstra en Jacques Tati
Bert Haanstra en de Franse regisseur en komiek Jacques Tati onderhielden een turbulente vriendschap en werkten samen aan onder meer de film Trafic. De relatie tussen de twee wordt uitvoerig besproken in het boek van Hans Schoots Bert Haanstra - Filmer van Nederland. Hier het gedeelte uit het boek over dit onderwerp. Lees verder...


KEES BRUSSE TUSSEN PAPEGAAIEN EN KANGOEROES
Interview door Ab Zagt

De in Australië wonende Kees Brusse was een vaste acteur van Bert Haanstra. ‘Bert begreep de mensen.'

Kees Brusse: ‘We verstoppen ons de hele dag met al die computers, maar als je naar de bioscoop gaat wil je toch ontdekken hoe de andere mens in elkaar steekt?' Ondanks een intercontinentale vlucht van ruim twintig uur en de onvermijdelijke jetlag maakt Kees Brusse (82) anderhalve dag na zijn landing in Nederland een bewonderenswaardig montere indruk. Aan zijn geheugen mankeert bijvoorbeeld niets.
Lees verder...


EEN IMMENS RESPECT VOOR HET LEVEN
Jos van der Burg in Het Parool

Bert Haanstra, die een pacifistische levensovertuiging had, creëerde in zijn films een wereld waarin hij zich thuisvoelde. Of zoals hij het na Alleman formuleerde: ‘Het is zo gemakkelijk om mensen te shockeren, maar ik wilde een film maken die mensen niet toont als honden, maar als herkenbare menselijke wezens.’
Lees verder...
 

DE TIEN FAVORIETE FILMS VAN BERT HAANSTRA
Lijstje in 1994 gemaakt voor Mark Moorman van Het Parool
Lees verder...
 

CAMERAMAN ANTON VAN MUNSTER VERBAAST FILMHISTORISCH NEDERLAND
Anton van Munster was vele jaren Bert Haanstra's vaste cameraman. Bij de voorbereiding van de Haanstra DVD-box werd hem om advies gevraagd. Hij kwam met een mededeling die bij de filmhistorici grote verbazing wekte: sinds de jaren vijftig werden films die werden opgenomen op formaat 3:4 (Academy ratio) in de bioscoop vaak vertoond met een masker in de projector, waardoor ze op het doek een widescreen-formaat (meestal 1:1,66) kregen.
Lees verder...
 

CHIMPS ONDER ELKAAR VERTOOND AAN CHIMPANSEES
Otto Adang in Trouw

Eind 1972 draaide de film Bij de beesten af in de Nederlandse bioscopen. Die film van Bert Haanstra bracht op een schitterende manier overeenkomsten in gedrag van mens en dier in beeld, geïnspireerd door de biologische studie van het gedrag, de ethologie. Als zestienjarige zat ik er op het puntje van mijn stoel naar te kijken. Ik was niet de enige: de bioscopen zaten vol. Ruim tien jaar later was ik zelf etholoog en liep ik van mijn werkplek bij het chimpanseeverblijf van Burgers' Zoo in Arnhem naar de ingang van de dierentuin om Bert Haanstra te ontmoeten.
Lees verder...


SIMON CARMIGGELT OVER ALLEMAN
De film Alleman laat zien, hoe wij in Nederland reilen en zeilen. Hoe we werken. De zondagsrust beleven. Opgaan in de sport. Liggen aan het strand... Twaalf miljoen Nederlanders. Twaalf miljoen individualisten.
Lees verder...


ANTON VAN MUNSTER EN ALBERT MOL OVER BERT HAANSTRA

Interview door Jos van der Burg
We spreken af om het gesprek bij de oudste gesprekspartner thuis te voeren. Anton van Munster is ‘pas'62 jaar, dus rijden hij en ik half Nederland door om tot stilstand te komen bij een klein boerderijtje in het Achterhoekse Laren [niet te verwarren met Laren in 't Gooi]. Mos op het rieten dak, kozijnen die niet strak in de verf staan, gras dat mag groeien, twee loslopende ezels en scharrelkippen die die naam met recht dragen: er blijken nog mensen in de Achterhoek te wonen die niet in de greep zijn van de opknapwoede die deze regio sinds jaar en dag teistert.
Lees verder...